Door individualisatie, secularisering, schaalvergroting in het sociale en culturele leven, vernederlandsing, veramerikanisering, vercommercialisering, de industrialisatie, het onderwijs, de radio en televisie, de verkeerswegen etc. staan de specifieke eigenschappen van de Limburgse identiteit onder druk. Al deze dingen veranderen de zeden en gewoonten, de hele leefwijze van een volk, dus ook de taal. Marijnissen en Raben onderkennen het protest tegen de beschadiging van het rustieke landschap en van de gelovige onbedorven Limburgse volksziel door de brutale indringing van het kapitaal, waardoor menige romancier en pastoor zich verzette door het beeld te scheppen van een harmonieuze, gelukkige agrarische samenleving die ergens in het Limburgse verleden moet hebben bestaan.
Al verkrijgbaar vanaf € 20,-.
Aanbieder | Prijs | ||
---|---|---|---|
1 nummer voor € 20,- | Bestellen |
Het is Caesar die in 57 v. Chr. optreedt tegen de samenzwering van de laatste onafhankelijke Belgische stammen, de ‘Belgae’: Bellovaci, Nervii, Atrebates, Viromandui, Ambiani, Morinen, Menapii, Caleten, Velocassen, Atuatuci, Condrusi, Caerosen, Paemanen...
We waren in de Berbice. Berbice was een Nederlandse kolonie, aan de noordkust van Zuid-Amerika, in de 17e en 18e eeuw gelegen aan de Rio (rivier) Berbice met als hoofdstad van 1627 tot 1785 Fort Nassau en van 1785 tot 1815 Nieuw-Amsterdam. De kolonie...
De laatste als heks verbrande vrouw in de Nederlanden, in 1743. Toen er nog volop heksenprocessen gaande waren in de Landen van Overmaas. Marie Ponts maakte deel uit van de familie Ponts, een familiezaak. Gegroepeerd rond de families Mathias Ponts te...